Nkosi Sikelel' iAfrika - God Bless Africa

24 september 2022 - Johannesburg, Zuid-Afrika

En na een mooie wrap met marinated beef, checkin en security, is het nog maar twee uur tot vertrek. Net voldoende tijd voor het laatste verslagje.

De laatste twee dagen hebben we besteed aan een eerste kennismaking met Jo’burg. Begonnen met het Apartheidsmuseum waar de achtergrond, ontwikkeling en gevolgen van Apartheid worden getoond. Ik was er stil van, en heb eigenlijk nog steeds geen woorden voor de indruk die het heeft achtergelaten. Het was alleen zoveel dat het na een paar uur niet meer op te nemen viel, dus we moeten gewoon een keer terug.

Verder hebben we wat door de stad getoerd op weg naar oa de Mall of Africa. Die was wel te vinden, maar parkerne met een auto van 2.5m hoog viel niet mee, tot Security toestemming gaf om de Hilux bij de bushalte neer te zetten. Voelt toch wat ongemakkelijk, dus we hebben even snel de megamall doorgerend en vonden idd de auto terug zonder wielklem of iets dergelijks. Het laatste uitstapje was naar een outdoorzaak, waar allerhande braaiaccessoires, visbenodidgdheden en kampeeruitrusting werden verkocht. We moesten wel via een sluis (letterlijk naar binnen) wat gezien het overige assortiment dat op de inpandige schietbaan kon worden getest ook niet zo raar was. Vreemde ervaring!

En vandaag hadden we nog wat tijd over voordat de auto moest worden ingeleverd. En dan is een ruitersportzaak bekijken natuurlijk altijd leuk, je weet nooit of je nog wat moois tegenkomt. Qua paardenspullen viel dat wel tegen, maar bij de charity shop next door (Daily Bread) was een repetitie voor een pageant (miss verkiezing) bezig, in traditionele kleding vanwege National Heritage day. We hebben genoten van de uitstraling van de deelnemers, die zo ook spelenderwijs zelfvertrouwen opdoen. Ook heel bijzonder hoe op deze manier een gemeenschap in staat gesteld wordt om te groeien.

Na dit buitenkansje (daarom wille we zo graag zelf onze reizen organiseren) de auto ingeleverd en alvast gespiekt of we volgend jaar de Hilux met vaste camperopbouw willen hebben. Want deze reis smaakt naar meer!

En nog wat losse indrukken

Wat eet je zo onderweg?

We hebben echt van alles gegeten de afgelopen weken. Verse kreeft, T-bone steak die zelfs met een goed scherp mes niet in stukken te krijgen viel, well-done (of rare) eggs, heerlijk gegrillde kip, Sanoma pudding, crumbed beef (nee geen cornbeef, gepaneerd), halloumi en hummus, cheesy marmite (yuk!), en heerlijke wijnen.

Alleen de elephant Tered durfden we niet aan, maar ik weet nu nog steeds niet wat het is.

Wat zie je zo onderweg?

Autowrakken in allerlei staat van ontbinding, prachtig geklede vrouwen met een koninklijke uitstraling, geiten, koeien, varkens en kippen die onverwacht de weg opvliegen, idem voor busjes en brommers, beide vol met passagiers, allerlei kroegen geschilderd in Vodacom of 2M (bier) kleuren, vlaggenmasten in het midden van nergens, prachtig omcirkeld met witgeverfde stenen, kerkdiensten onder een boom, bij alle grote kruisingen kraampjes met fruit, ketchup, en de lokale winkel van sinkel, en ook heel bijzonder, een gekantelde aanhanger die vol zat met 100-en zakken chips?

In Johannesburg vallen de four-way stops op, die goed worden nageleefd, zelfs bij de door loadshedding (geplande stroomonderbrekingen) niet werkende robots (verkeerslichten). Maar nog veel boeiender is het straattheater dat bij een wel werkend stoplicht wordt vertoond, 30-second performance art!

Wat valt er nog meer op onderweg?

Mijn haar wassen na een paar dagen Kruger lijkt wel op het wassen van de staart van Ukkie na een stoffige week. Er zit alleen wat minder mest in.

Alle papieren die moeten worden ingevuld, inclusief je next of kin bij de grens met Zimbabwe. Zwager Roland staat nu dus voor eeuwig in de Zimbabwaanse boeken.

Het enorme contrast tussen Zuid-Afrika enerzijds en Zimbabwe / Mozambique anderzijds, qua kwaliteit van de infrastructuur.

1. Saskia Dubbelt:
    24 september 2022
    Geweldige foto's weer
  2. Christine:
    25 september 2022
    Wat een indrukwekkende reis was het weer. Mooi om alle verhalen te lezen en mee te reizen met jullie.
  3. Marjolein Lam:
    25 september 2022
    Heerlijk mee genoten met al jullie belevenissen!