From Russia with love - met een Patriot op pad

22 juli 2019 - Kochkor, Kirgizië

Een laatste verslagje van de afgelopen dagen voordat we enkele dagen undercover gaan, een tweedaagse tocht te paard naar een bergmeer. We zijn nu in Kochkor, in het ouderlijk huis van de gids die ons de komende dagen begeleidt tijdens de paardentrek. Zijn moeder heeft een demonstratie ‘vilten kleden maken’ verzorgd, en naast de kwaliteit is vooral de hoeveelheid werk indrukwekkend. Vanaf het scheren van de schapen tot het ‘aanstampen’ van de natte wol, allemaal handwerk. En als je dan weet dat een yurt voor het overgrote deel uit vilt en geweven wollen banden bestaat, en daarnaast alle decoratie ook van wol is, snap je waarom er zoveel schapen rondlopen.

Vilt maken

Verder hebben we een paar dagen rustig aan gedaan, energie opdoen voor de paardentrek. Het is een fantastisch land met geweldige mensen, maar het reizen op zich kost veel energie. Veel wegen zijn gravel roads (dus wasborden) en ge verharde wegen kennen veel potholes, dus je moet geconcentreerd autorijden. Zodra je dan de bergen in gaat, en die zijn er veel, keldert je gemiddelde snelheid helemaal, dus 250 km per dag is al hard werken.

Patriot

We hebben nu ook een andere auto; op het laatste moment besloten we om ook de laatste week nog eigen vervoer te gebruiken, en de Jeep was niet meer beschikbaar. We rijden nu rond in een UAZ Patriot, knaloranje, Russisch kenteken en reclame voor een Russische reisorganisatie. Het levert een hoop aandacht van de oudere Kirgizische bevolking op, die behoorlijk enthousiast zijn. Ook de korte omweg over de lokale paardenmarkt zorgde voor veel bekijks, maar die stop was zeer de moeite waard. Het was duidelijk hooitijd, en ook de kraampjes met harnachement hebben we uitgebreid bekijken. Ennue is gewaarschuwd, ik heb een mooie lokale zweep gevonden ;-)

Hooitijd

Zweep

En het stukje over verrassingen dat ik hieronder had gepland, blijft een verrassing tot na de paardentrek!

BIertje met een rietje

1. Marla:
    23 juli 2019
    Hooi ziet er erg mooi uit. Is dit ook een 4wheel drive?
    Veel plezier.