Playlist Kirgizië

13 juli 2019 - Naryn, Kirgizië

Het is vast voor iedereen herkenbaar. Flink stuk te rijden, en een goede weg, dus ramen open, muziek aan, en lekker meeblèren. De tijd vliegt ineens! En hoewel we hier regelmatig behoorlijk geconcentreerd achter het stuur zitten, is er ook gelegenheid voor road trip klassiekers. Onze guilty pleasures houden we natuurlijk geheim, maar hieronder een bonte verzameling toepasselijke muziek, vaak met de bijbehorende plaatjes.

Klassiekers

Road to nowhere - Talking Heads

Want wat hebben we door verlaten gebieden gereden. Met een beetje geluk nog een kudde koeien of paarden te zien, maar verder alleen grote vlaktes met brede rivierbeddingen, smalle kronkelende dalen en besneeuwde toppen.

21B5FECE-3629-4CC0-89B2-FAD24A958A8E

Red red wine - UB40

We hebben wat goede Georgische wijn ingeslagen in Bishkek en op 3500m met uitzicht op de Kirgizisch/Chinese bergen smaakt die extra bijzonder.

Wijntje

Chestnut Mare - The Byrds

Want die hebben we vast ook al gezien. Paarden hebben hier - tot mijn verrassing - allerlei kleuren, niet alleen saai bruin of zwart, maar ook veel bonten, schimmels, Palomino’s, roans en zelfs wat smoky kleuren. Toch nog eens verdiepen hoe dat zit met die kleurvererving, want je kon duidelijk zien dat het gebiedsafhankelijk was.

Riding through the desert/mountains on a horse with no name - America

rit naar Kel Suu

Wat een heerlijke rit naar Kel Suu en die bestemming verdient een eigen blog.

The River

Wij hebben wijselijk besloten deze oversteek niet te wagen.

Rivier

Back in the USSR - The Beatles

UAZ busje

Je ziet toch veel dat doet denken aan de Sovjet Unie. Hamer en sikkel, Lenin standbeelden, en Russische auto’s waaronder deze UAZ, gehuurd door een Spaans stel. Voorzien van het absoluut noodzakelijke, en kennelijk valt een brandstofmeter daar niet onder. No guts, no glory!

Rocket Man - Elton John

3C66DC1B-71FE-4BC2-BBD3-A45DA6E49198§

Yuri Gagarin, first man in space

Nederlands

Blauw - The Scene

Eetzaal van Khan Tengri, tophotel van Naryn en ons hotel voor vanavond en morgen. Misschien niet ieders smaak, maar wel verzorgd.

Dining hall Khan Tengri

Er zaten twee motten - Dorus

Overal zie je (mar)motten. Voor een foto moet je snel zijn, want ze verdwijnen razendvlug in holen en gaten, maar zeker als ze over de weg huppelen, lijken ze een kruising tussen een konijn en een mislukte tekkel. Heel apart.

Selectie uit ‘Kun je nog zingen, zing dan mee’ (jeugdsentiment)

In ‘t Groene dal, in ‘t stille dal

Tash Rabat drive (?)

Een karretje op de zandweg reed

Zie ‘Road to Nowhere ‘

Ik heb mijn wagen volgeladen.

En die is op veel manieren van toepassing. Onze Jeep Wrangler zit vol met bagage, autogereedschap, snacks voor onderweg, en wat Georgische wijn voor ‘s avonds. De regelmatige police checks hebben nog geen vragen opgeleverd, maar de flessen liggen veilig uit het zicht. Alcohol en rijden is hier formeel volledig verboden (72 uur voor het rijden niet drinken!), maar de praktijk lijkt anders uit te wijzen.

Verder is het ongelooflijk hoeveel Kirgiezen er in een Lada Niva passen / schapen in een aanhangwagentje passen.

En natuurlijk het volladen van de electronica. Zeven stopcontacten en een stekkerblok van 2 * 220 + 2 * USB bleek niet genoeg om in een keer alles aan de stroom te hangen. En met name de telefoons zijn echt onmisbaar, als navigatiemiddel en vertaalhulp.

En uiteraard kan er nooit genoeg Springsteen in een playlist zitten; nummers als Born to Run en Thunder Road zijn natuurlijk altijd van toepassing. Maar dat zal niemand verbazen.

1. Maddy:
    13 juli 2019
    Héérlijk om weer jullie verhalen te lezen!
  2. Lielle van Laren:
    14 juli 2019
    Thx Maddie, leuk om te zien! En als paardenmeisje ben ik natuurlijk helemaal gelukkig hier, overal paardjes kijken.

Liefs A&L
  3. Roland:
    13 juli 2019
    Prachtig geschreven, kan zo ook meegenieten en meezingen.
  4. Lielle van Laren:
    14 juli 2019
    Hi Ro,

Leuk om te lezen! We hebben ook heel veel lol met het maken van de verslagen, mooie manier om alles te laten bezinken.
    Liefs A&L
  5. Marla:
    15 juli 2019
    Jullie zitten wel heel duidelijk boven de boomgrens. Die grote vlakten, prachtig. Vraag me af hoe hoog daar in de winter de sneeuw ligt.
  6. BertJan:
    16 juli 2019
    Boney M - Ra Ra Rasputin...
    Traveling Wilburys – End Of The Line
    Bon Dylan - Stuck in the middle with you
    Burma Shave- Movin up the cattle
    Eddie Rabbit- Driving my life away
  7. Nicole van Schaijk:
    18 juli 2019
    Wow Lielle, wat een ervaring die reis van jullie! Super leuk om te lezen en te zien wat julllie daar allemaal doen, ik kan niet wachten tot je terug bent om nog meer te horen en te zien natuurlijk:-) Maar tot dan, GENIET nog lekker door!!
  8. Christine:
    20 juli 2019
    Prachtige beelden. Volgens mij hebben jullie het goed naar je zin! Lukt het communiceren met de plaatselijke bewoners een beetje, hoe zijn de reacties?
    Heel veel plezier nog, geniet lekker verder van deze bijzondere reis.
  9. Lielle:
    20 juli 2019
    Ja, bevalt super. Communiceren gaat verrassend goed, veel mensen spreken toch wel wat Engels. En dan anders is een glimlach gecombineerd met handen en voeten zeer effectief. Maar ik overweeg serieus een cursus Russisch.